Friday, October 29, 2010

THE REAL LIFE BEGINS III

Entri kali ni adalah kesinambungan daripada 2 entri pada awal tahun lepas (waktu tgh sibuk2 nk bsiap utk smbung blajar ke Australia). Tapi kali ni dalam bahasa Melayu. Senang nak cerita lebih.

Kalau dah ada yang pernah baca entri THE REAL LIFE BEGINS I & II, mesti taw entri ni tentang apa. Yup, tentang hal medical aku yang kadang-kadang merisaukan. Diagnosis yang sebenar pun tak diketahui. Cuma doktor masih syak tibi je. Sebenarnya satu kerisauan sekiranya seorang medical student (farmasi pun tergolong la) untuk dapat penyakit macam ni. Sebab berjangkit. Lagipun penyakit ni ambil masa yang lama. Sebab Mycobacterium tuberculosis jangka hidup dia mencecah 6 bulan (rasanya student farmasi taw je sbb blajar Microbiologi).

Kali ni kisahnya bermula dengan aku berjumpa Prof. Noriah. Selain berbual mengenai akademik, aku sempat bercerita keadaan kesihatanku. Akhirnya, dia suruh aku buat screening tibi. Dia cakap pergi dulu ke klinik UIA dan direct cakap yang aku nak buat TB screening. Then, aku pun pergi la. Lastly, klinik UIA refer aku ke Klinik Respiratori HTAA (provide supporting letter). Aku pun dengan keadaan tak taw selok-belok HTAA cuba la mencari. Tapi sebelum tu, klinik UIA provide aku dengan ubat Erythromycin, antihistamine and vitamin untuk beberapa hari. baru sehari dua aku makan ubat tu, aku dah suffer side effect erythromycin (tightness in breathing, chest pain & abdominal pain). Akhirya aku buat keputusan untuk stop pengambilan erythromycin tu. Dalam beberapa hari tu bila pergi kelas, Dr. Razak ada pulak bercerita tentang erythromycin. Katanya adalah salah untuk seorang doktor prescribe erythromycin awal-awal sebab ubat tu untuk second line defense. Aku ni plak penyakit pun tak taw lagi. Memang kena suffer la side effect dia.


Sekarang berbalik apa yang terjadi bila aku dah jumpa klinik respiratori HTAA. Macam biasa kena register dulu. Then, dia suruh wat Chest X-Ray kat Radiology Unit. Lepas tu dia bagi 2 bekas (macam botol ambik sampel urine tu) untuk aku bagi sampel kahak waktu tu jugak. Payah gak nak provide kahak bila kita tak batuk. Jangan rasa geli sebab medical field kena berdepan benda-benda ni. Then sebelum balik dia provide lagi 3 botol bekas macam tu untuk aku provide kahak awal pagi keesokannya (kat rumah) untuk dihantar ke hospital. Waktu aku pergi hospital tu mmg ada lecture. Dh miss 2 lecture penting. Kalau ada yang perasan aku masuk lec hall lpas gi hospital tu waktu kelas Dr. Kyi Kyi Tha siap bawak balik botol2 tu lagi. Segan pun ada.

Result dapat tau pada 26 Oktober (beberapa hari yang lepas) waktu appointment dgn doktor. Kalau awal tahun lepas berurusan di klinik respiratori Hospital Ipoh, berjumpa doktor pakar Cina perempuan yag garang (kerjanya tak puas hati je), kali ni pun lebih kurang. Doktor perempuan India yang jenis tak puas hati. Kerja nak marah je. Cuma kali ni bukan doktor pakar. Sabar je la. Keputusannya, negative tb berdasarkan sampel kahak cuma abnormal pada x-ray pada area tengah ke kanan sedikit (x clear). Kalau nak banding dengan x-ray waktu prepare ke Australia dulu, mcm ada perubahan sikit. X taw la.

Disebabkan x-ray tu, aku tpaksa buat follow up. X boleh tarik nafas lega. Kena undergo beberapa medical test. Sempat dengar perbualan doktor tu dengan pakar respiratori (Dr. How) berkenaan test yang berkaitan. Dan mengejutkan, kesemua test tu berharga RM310! Bila direnungkan jumlah tu amatlah besar. Dulu waktu nak prepare ke Australia pun mngalami kesempitan wang. Kena jumpa pakar dengan dikenakan RM180 (padahal xde treatment atau pemeriksaan dijalankan melainkan menulis laporan baru). Tapi bila difikirkan semula, memang kos perubatan sekarang mahal. Sedangkan ubat pun mahal (kata student farmasi, mestilah lebih tahu).

Dr. How ni rupanya pakar dan juga pensyarah UIA yang mengajar di KOM. Dia juga merupakan seorang profesor. Rupanya bilik dia bukan kat klinik respiratori tapi di bangunan lain (dept. MOPD - unit pakar HTAA) semalam sempat pergi ke unit tu. Bila sampai kat depan bilik Dr. How tu, ada signboard - "Pakar dan Pensyarah UIA". Wah, baru taw UIA pun ternama di HTAA. Hari berjumpa dengan doktor India tu, dah kena ambil sampel urine dengan withdraw blood (2 injection - satu di depan pergelangan kiri dan satu lagi di lengan kanan untuk fill up 4 botol masing2 5ml). Sakitnya memang sakit. Kena tahan la.

Semalam pulak sepatutnya kena buat Mantoux Test & bronchoscopy. Sempat la baca tantang bronchoscopy tu kat internet. Lepas tu terus risau. Prosedurnya merisaukan. Tapi bila dah pergi semalam, Dr. how tu marah plak doktor India tu. Katanya terlalu awal untuk aku undergo bronchscopy tu. Kena tunggu yang aku betul-betul -ve tb then baru bleh carry out. Paling cepat pun lepas start sem depan. Bila bersembang dengan nurse, dia kata prosedur dia xde la mnakutkan. Cuma akan rase kurang selesa macam batuk-batuk. Sebelum tu dia akan bagi local anesthesia dalam bentuk spray. Test ni akan visualise dalam komputer untuk tengok saluran pernafasan hingga ke peparu untuk cek kalau ada penyakit lain.

Mantoux test pulak (aka tuberculin test), rasanya tak perlu nk cerita pada yang belajar farmasi dan medic ni. Semuanya dh dpelajari dalam kelas. Cuma korang tak merasa je lagi. Sakitnya bukan kepalang. Macam BCG pun ada. Waktu suntik jarum dah sakit. Waktu dia tekan untuk masukkan ubat lagi sakit. lepas 3 hari kena pergi HTAA semula untuk wat Mantoux reading. Waktu menulis entri ni pun, aku tgh suffer itchig, redness n pain hasil Mantoux Test tu. Tanda-tanda +ve mantoux test. Dulu dah pernah wat waktu nak ke Australia. Waktu tu positif. Ni kali kedua dah kira tak risau sgt la. Ni adalah injection ke-3 dan yang keempat adalah untuk HIV test (resultnya -ve). Yang ni plak mcm inject utk wat ABO blood grouping. Yang kat hujung jari tu. Sakit ke tak, semuanya kena bersabar. Ni semua ujian dari Allah.

Lastly, aku diberi ubat-ubatan antituberculosis walaupun aku still -ve tb. Just untuk pre-treatment. Mengingatkan aku pada ubat-ubat jenis ni waktu seminar pharm prac 1st year dulu. Kumpulan nazmi yang present. Ubat-ubat yang diorang present - Rifampicin, Ethambutol & Streptomycin. Tapi kali ni aku kena makan ubat 4 dalm 1 tablet - Rifampicin, Isoniazid, Ethambutol & Pyrazinamide. Besar gile tablet dia. Tapi risau gak dengan side effect yang mgkin ada. Sempat tanya doktor tentang side effect dia. Dia kata antaranya - mata kekuningan (jaundice), nausea, hepatitis (tahap severe) dan sakit-sakit sendi. Doktor siap kata lagi "I don't need to brief u about the medications, u pharmacy students know better". Haha. Belajar pun baru stahun stengah. Alahai.

Next appointment dengan doktor - lepas start sem depan. Entri ini bukan sengaja untuk mencanang cerita peribadi kepada orang lain tetapi lebih kepada berkongsi pengalaman dan ilmu berkaitan dunia perubatan. Pelajar dalam bidang perubatan baru sahaja terdedah kepada basic dan belum berdepan dengan keadaan sebenar. Moga perkongsian ini berguna buat kita semua.

Sepanjang keadaan ni berlaku juga, sempat la rakan-rakan berpesan - ingat mati. Betul tu. Ingat mati buat kita insaf dan kurang lagha. Tapi ajal tak mengira sesiapa - yang sihat atau yang sakit. Moga-moga ini adalah ujian dari Allah untuk mendekatkan lagi diri kepada-Nya. Kepada yang sihat tu, gunalah nikmat sihat dengan perkara-perkara yang baik. Keseronokan alam remaja hanya sementara sahaja. Kebahagiaan dunia dan akhirat yang lebih utama.

Moga hari-hari mendatang lebih bermakna. :) Ma'as salamah.

8 comments:

  1. syakallah..innallaha ma'a ssobiriin =)
    ujian yg dtg, tnda Dia rindu dan syg pd kite =)

    ReplyDelete
  2. be strong.... moga semua urusan dipermudahkan olehNya

    ReplyDelete
  3. Semoga Ridzuan tak apa-apa, syafakallah, InsyaAllah!

    ReplyDelete
  4. moge2 slamat ridzuan, sape lg nk msk sardin utk kami klu ko jatuh sakit~

    ReplyDelete
  5. semoga kamu tetap tabah & snts dikurniakan kekuatan olehNYA..

    ReplyDelete
  6. smg Allah pmudahkan urusan

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...