Saturday, October 27, 2012

Kenangan COHSAS 2010 & 2012


Assalamualaikum.

Blog ni dah mula berhabuk sebab lama sangat tak update. Ok kali ni nak cerita sikit tentang aktiviti dengan masyarakat orang asli. Ini kali kedua aku menyertai Community & Health Services for Aborigines (COHSAS) yang dianjurkan oleh IIUM Pharmacy Students’ Society (IPhA). Program yang dilaksanakan di perkampungan orang asli ini melahirkan kesan positif kepada penduduk orang asli dan para pelajar. Kalau dulu (2010), aku sempat menjejakkan kaki ke Kg. Sg. Mas, Sg. Lembing, kali ni aku berkesempatan merasai suasana kehidupan masyarakat Jakun di Kg. Batu 14, Gambang.

Memang kalau nak dibandingkan kedua2nya, aku lebih suka yang kat Gambang ni. Mungkin sebab kemudahan yang ada kot. Lagipun kali ni ramai rakan rx8 yang join. Cuma dari segi penginapan, kali ni mencabar sikit sebab lelaki kena tidur dalam khemah.  Nasib baik takde nyamuk. Cuma panas la. Itu pun sekejap je sebab dalam pukul 3 pagi tu hujan pulak.

Waktu di Kg. Sg. Mas dulu, aku dilantik oleh Kak Arifah Kasmi sebagai headcom public relation. Lepas berurusan dengan JHEOA negeri Pahang, so aku la yang decide nak buat kat Sg. Lembing tu lepas pegawai JHEOA bagi beberapa pilihan kawasan penempatan orang asli. Dalam masa yang sama, aku ditugaskan untuk memanggil wakil akhbar untuk membuat liputan. Akhirnya aku berjaya mendapatkan wakil Sinar Harian yang dengan gahnya membawa masuk kancil Sinar Harian yang unik tu. Waktu di sana, kitorang hadapi masalah bekalan air. Water shortage sebab waktu tu tengah musim panas. Akhirnya bila dah sampai waktu malam dan badan pun dah berlengas sebab berpeluh seharian, apa lagi kitorang pun redah je mandi bawah jambatan. Meskipun air sungai cetek takat paras peha je, kitorang tak kisah. Asalkan badan segar dan wangi lepas tu. Haha.

COHSAS 2010









Waktu tu pelajar perempuan tidur di balai raya. Kami pelajar lelaki pula dapat bermalam di dalam surau dua tingkat – tingkat bawah untuk kelas tadika. Berhadapan dengan surau tu ada bangunan sekolah rendah. Kat situ la pelajar2 Kulliyyah of Dentistry buat demonstrasi cara2 untuk memberus gigi dengan betul kepada anak2 orang asli. Antara kenangan yang tak dapat lupa adalah pengalaman belajar menyumpit dengan orang asli. Boleh tahan jugak berat sumpit tu. Melalui program waktu tu jugak aku mula kenal kak Syafiqah yang duduk Sg. Siput jugak dan kak Mahfuzah (isteri bro. Syafiq Yusof).

Untuk program COHSAS di Gambang ni, aku jadi subcom special task je. Memang aku saje pilih unit ni sebab taknak kerja berat sangat. Cukup la dengan jawatan dalam NPSC yang memenatkan fizikal, mental dan emosi. Kerja special task ni takat cari barang sumbangan kepada penduduk kampung, hadiah cabutan bertuah, cenderamata untuk penceramah dan tok batin dan buat nametag. Sejak sem lepas lagi aku dan amir pakat nak masuk unit ni. Lagipun unit ni ketuanya norliana rosli. Senang sikit nak berlawak dan kenakan dia walaupun at last aku pulak yang kena. So bila buat kerja takde la stress. Haha.

COHSAS 2012










Overall, aku patut puji masakan unit catering yang memang sedap. Barisan subcom dia pun boleh tahan hebat. Lagi2 part kupas bawang tengah2 malam. Memang respect! Haha. Kek yang Hidayah Centre provide pun apa kurangnya. Banyak jugak la aku makan. Meskipun penat, tapi sebab respon penduduk kampung terhadap program ni yang amat menggalakkan, aku rasa program ni memang berbaloi untuk siapa2 pun participate. Semoga program ni diteruskan untuk masa2 yang akan datang. Terima kasih buat program manager, rezuan ahmad dan juga kak sarah saharudin yang bagi peluang untuk aku join (padahal kena kerah dengan si rezuan). Haha. Dan terima kasih juga kepada liyana dan jihan yang bagi aku peluang untuk handle kaunseling waktu health screening session. Ma'as salamah.

 *Gambar courtesy dari fb IPhA, Nasrin Rahman & Fatin Amirah.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...