Sunday, December 28, 2014

Manisnya Cinta? Cerita Cinta Ahmad Ammar Dalam Kenangan

Assalamualaikum warahmatullah.

Minggu lepas aku sempat menonton filem 'Manisnya Cinta di Cappadocia' di pawagam berhampiran. Semuanya gara-gara nak tengok sangat fazura berlakon. Tapi pelakon-pelakon yang lain pun best. Ada Shaheizy Sam, Lisa Surihani, Fauziah Ahmad Daud, Faizal Hussein dan lain2. Aku mengaku la yang aku suka layan cerita romantik yang ringan2. Buat apa bayar tiket wayang untuk cerita yang buat pening kepala nak fikir kan? Lepas balik kerja mesti la nak release stress. Nak tengok cerita yang boleh kita ketawa dan tersenyum. Tapi ramai je yang tak layan cerita2 macam ni. Terpulang kepada taste masing2. Yang penting kita puas hati dan berbaloi dengan harga tiket.

Apa yang bestnya tentang cerita ni ialah latar belakang yang diambil banyak menonjolkan keindahan bumi Turki. Kemuncaknya ialah scene menaiki belon udara panas di Cappadocia. Subhanallah. Cantik. Alangkah indahnya kalau dapat menyaksikannya sendiri betul2 depan mata. Di samping itu, terdapat beberapa tempat yang menarik untuk dilawati seperti Konya, Pamukkale dan Ankara. Banyak yang boleh dihayati dan dialami di bumi Al-Fatih itu. Sebenarnya, minat untuk menerokai bumi Turki ni terbit selepas baca buku 'Cerita Cinta Ahmad Ammar'. Aku beli waktu kat KLIA sementara nak tunggu flight balik ke KK yang dalam 4 jam lagi. Sempat aku baca dalam 1/4 buku tersebut. Baru beberapa helai aku belek dah rasa sebak macam nak menitiskan air mata. Buku tersebut dimulakan dengan kisah nukilan ibu arwah mengenai kasih sayang seorang ibu kepada anaknya.

Aku menjadi kagum dengan insan bernama Ahmad Ammar ini. Indah akhlaknya, tinggi ilmunya dan taat kepada ibu bapa. Pelajar yang bijak pandai tetapi tidak sombong. Sentiasa merendah diri. Di saat umurnya yang telah mencecah 20 tahun (2 November 2013), Allah tarik nyawanya dan pemergian beliau dimuliakan sehingga ditempatkan di kawasan perkuburan Eyub Sultan, di mana Abu Ayub Al Ansari, salah seorang sahabat nabi disemadikan. Sesungguhnya, kematian beliau adalah sesuatu yang hidup, seperti yang disifatkan oleh ayahandanya, Tuan Haji Ahmad Azam. Beliau dikenali oleh segenap masyarakat setelah beliau pergi menemui Ilahi.

Indahnya pengakhiran beliau. Beliau membesar dengan kasih sayang bersulamkan nilai2 Islam yang disemai oleh mak dan ayah. Baik pekertinya, mudah disenangi oleh orang sekeliling dan mempunyai matlamat yang murni iaitu mendalami ilmu tamadun dunia untuk membina kembali kegemilangan Islam seperti suatu ketika dahulu. InsyaAllah, jika dikurniakan kesempatan dan kemudahan, ingin diri ini menziarahi pusara beliau di Istanbul untuk menghadiahkan Al-fatihah. Semoga tenang dikau di sana..

"Dunia biarlah berpenat, akhirat tempat aku berehat"



Ma'as salamah.

28 Disember 2014M (6 Rabiul Awal 1436H) 10.48 malam


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...