Sunday, December 28, 2014

Manisnya Cinta? Cerita Cinta Ahmad Ammar Dalam Kenangan

Assalamualaikum warahmatullah.

Minggu lepas aku sempat menonton filem 'Manisnya Cinta di Cappadocia' di pawagam berhampiran. Semuanya gara-gara nak tengok sangat fazura berlakon. Tapi pelakon-pelakon yang lain pun best. Ada Shaheizy Sam, Lisa Surihani, Fauziah Ahmad Daud, Faizal Hussein dan lain2. Aku mengaku la yang aku suka layan cerita romantik yang ringan2. Buat apa bayar tiket wayang untuk cerita yang buat pening kepala nak fikir kan? Lepas balik kerja mesti la nak release stress. Nak tengok cerita yang boleh kita ketawa dan tersenyum. Tapi ramai je yang tak layan cerita2 macam ni. Terpulang kepada taste masing2. Yang penting kita puas hati dan berbaloi dengan harga tiket.

Apa yang bestnya tentang cerita ni ialah latar belakang yang diambil banyak menonjolkan keindahan bumi Turki. Kemuncaknya ialah scene menaiki belon udara panas di Cappadocia. Subhanallah. Cantik. Alangkah indahnya kalau dapat menyaksikannya sendiri betul2 depan mata. Di samping itu, terdapat beberapa tempat yang menarik untuk dilawati seperti Konya, Pamukkale dan Ankara. Banyak yang boleh dihayati dan dialami di bumi Al-Fatih itu. Sebenarnya, minat untuk menerokai bumi Turki ni terbit selepas baca buku 'Cerita Cinta Ahmad Ammar'. Aku beli waktu kat KLIA sementara nak tunggu flight balik ke KK yang dalam 4 jam lagi. Sempat aku baca dalam 1/4 buku tersebut. Baru beberapa helai aku belek dah rasa sebak macam nak menitiskan air mata. Buku tersebut dimulakan dengan kisah nukilan ibu arwah mengenai kasih sayang seorang ibu kepada anaknya.

Aku menjadi kagum dengan insan bernama Ahmad Ammar ini. Indah akhlaknya, tinggi ilmunya dan taat kepada ibu bapa. Pelajar yang bijak pandai tetapi tidak sombong. Sentiasa merendah diri. Di saat umurnya yang telah mencecah 20 tahun (2 November 2013), Allah tarik nyawanya dan pemergian beliau dimuliakan sehingga ditempatkan di kawasan perkuburan Eyub Sultan, di mana Abu Ayub Al Ansari, salah seorang sahabat nabi disemadikan. Sesungguhnya, kematian beliau adalah sesuatu yang hidup, seperti yang disifatkan oleh ayahandanya, Tuan Haji Ahmad Azam. Beliau dikenali oleh segenap masyarakat setelah beliau pergi menemui Ilahi.

Indahnya pengakhiran beliau. Beliau membesar dengan kasih sayang bersulamkan nilai2 Islam yang disemai oleh mak dan ayah. Baik pekertinya, mudah disenangi oleh orang sekeliling dan mempunyai matlamat yang murni iaitu mendalami ilmu tamadun dunia untuk membina kembali kegemilangan Islam seperti suatu ketika dahulu. InsyaAllah, jika dikurniakan kesempatan dan kemudahan, ingin diri ini menziarahi pusara beliau di Istanbul untuk menghadiahkan Al-fatihah. Semoga tenang dikau di sana..

"Dunia biarlah berpenat, akhirat tempat aku berehat"



Ma'as salamah.

28 Disember 2014M (6 Rabiul Awal 1436H) 10.48 malam


1 comment:

  1. In this manner my buddy Wesley Virgin's autobiography launches with this SHOCKING AND CONTROVERSIAL VIDEO.

    Wesley was in the military-and soon after leaving-he discovered hidden, "self mind control" secrets that the CIA and others used to get whatever they want.

    These are the same SECRETS tons of famous people (notably those who "come out of nothing") and top business people used to become wealthy and famous.

    You probably know that you utilize only 10% of your brain.

    Really, that's because the majority of your brain's power is UNCONSCIOUS.

    Maybe that conversation has even taken place INSIDE your very own head... as it did in my good friend Wesley Virgin's head 7 years back, while riding a non-registered, beat-up trash bucket of a car without a license and $3 on his debit card.

    "I'm absolutely frustrated with living payroll to payroll! When will I get my big break?"

    You took part in those types of conversations, isn't it right?

    Your own success story is waiting to happen. You just need to take a leap of faith in YOURSELF.

    Learn How To Become A MILLIONAIRE Fast

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...