Saturday, October 1, 2011

Biar Papa Asal Bergaya

Assalamualaikum.

Sedar tak sedar, rupanya bulan Ramadan dan Syawal dah pun berlalu. Dan selama dua bulan itulah saya tak menulis sebarang entri untuk blog ini. Ketiadaan internet di rumah (Perak) merupakan salah satu sebab. Dan bila dah balik kuantan bagi memulakan semester yang baru, sibuk pula menguruskan banyak perkara berkaitan pelajaran dan kewangan. 

Kali ini saya berminat untuk bercerita tentang fesyen pakaian dan kehidupan seharian. Persoalannya, penting ke nak berfesyen? Bagi mereka yang metroseksual, jawapannya pasti 'penting'. Manakala bagi mereka yang bukan jenis itu, jawapan mereka boleh jadi 'penting' ataupun 'tidak penting'. Saya pun sebenarnya bukanlah orang yang pandai berfesyen.Sebenarnya berfesyen itu tidak salah selagi tidak melanggar batas2 agama. Berfesyen menjadikan kita kreatif dan tidak menjadikan orang di sekeliling kita berasa jemu melihat perkara yang sama.

Kebanyakan orang yang menitik-beratkan soal aurat akan berpendapat berfesyen boleh melanggar syariat dalam berpakaian. Ia terpulang kepada pemakai itu sendiri. Contohnya, wanita yang berfesyen tetapi masih menutup aurat dan tidak berpakaian ketat, pada saya tidak menjadi masalah. Tak perlulah saya bercerita apakah yang meliputi soal aurat perempuan. Berfesyen menutup rambut tetapi masih menampakkan leher dan cuping telinga masih dikira belum menutup aurat. Tetapi apa yang saya nak tekankan di sini adalah fesyen secara umum tidak kira lelaki atau perempuan.

Kadang-kadang saya terfikir, orang (lelaki khususnya) yang kelihatan smart, trendy dan berkeyakinan pasti mengeluarkan wang yang banyak untuk bergaya sama ada ketika keluar rumah mahupun sewaktu bekerja ataupun belajar. Perkara ini adalah realiti yang saya lalui ketika cuba membeli-belah pakaian yang baru. Pakaian yang bergaya terlalu banyak untuk dipilih tetapi ketika membelek-belek tanda harga, mula mengambil keputusan untuk membatalkan niat nak beli. Pakaian yang bergaya itu terlalu tinggi nilainya berdasarkan harga yang dipaparkan meskipun setelah dikenakan potongan diskaun.


Persoalannya kini, adakah orang yang mempunyai bajet yang rendah untuk berbelanja dalam berpakaian berdasarkan faktor sosio-ekonomi berpeluang bergaya seperti orang lain? Sampai bila mereka akan terus dicap sebagai SELEKEH? Pernah terdetik dalam hati saya mengatakan 'kalaulah aku diberi wang yang banyak untuk berbelanja dalam berpakaian, akan aku tukar penampilan dengan pakaian yang bergaya dan menyerikan mata selagi ianya menutup aurat'. Namun realitinya, orang yang mampu membeli kasut, baju dan seluar ratusan ringgit adalah mereka yang mampu berbelanja besar. Selalunya pakaian yang murah sering berdepan masalah kurang berkualiti seperti cepat luntur dan koyak dan terlalu plain. Mungkin anda ada jawapan terbaik untuk soalan ini, mana tahu?

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...