Sunday, June 23, 2013

Membujur Lalu Melintang Patah

Aku bukanlah genius macam orang lain. Aku pun ada masalah untuk mengingat dan menghafal. Tak macam orang lain yang boleh faham dan ingat dengan sekali harung. Sebenarnya aku kerja kuat untuk dapatkan keputusan yang cemerlang setiap kali exam. Tanpa doa mak, abah dan guru2, aku bukanlah siapa2. Titik permulaan aku membina selangkah demi selangkah kejayaan adalah dengan membaca buku Dr. Tuah Iskandar Al-Haj, ‘Membina Imaginasi Cemerlang’. Aku baca buku tu waktu tingkatan 3 (2004). Memang waktu aku baca tu, aku tengah dalam grief sebab result peperiksaan I’dadi aku hanya JAYYID je. Kalau ditukarkan ke gred yang biasa kita guna, taraf C je. Rasa teruk sangat waktu tu sebab ramai rakan2 yang lain dapat MUMTAZ dan JAYYID JIDDAN.

Tapi nak diceritakan, Alhamdulillah buku tu menjadi pemangkin semangat dan motivasi aku waktu tu. Jalan bahasa buku tu lebih santai dan menceritakan contoh2 situasi dan konflik sebenar dalam kehidupan. Alhamdulillah berkat doa ibu bapa dan motivasi yang terbina, untuk pertama kalinya aku berjaya dapat no. 1 untuk peperiksaan pertengahan tahun untuk seluruh tingkatan 3 yang berjumlah lebih 100 orang. Memang semua orang terkejut sebab ada rakan2 lain yang lebih cemerlang lagi sebelum2 tu. Dan kecemerlangan tu diteruskan lagi sampai ke PMR dan SPM. Dari dulu, aku selalu berpegang pada prinsip ‘mungkin aku tidak sehebat mereka, tapi aku bukanlah selemah yang disangka’. Dengan prinsip ni la aku berani mencabar diri untuk menjadi cemerlang dalam kalangan bekas2 pelajar SBP dan MRSM sewaktu interview JPA (walaupun hanya memakai kemeja lengan pendek tanpa tali leher) dan menyelinap menjadi sebahagian rakan2 mereka sewaktu belajar dialam program Australian Matriculation. Aku diberitahu oleh Ketua Program AUSMAT di INTEC waktu tu, Assoc. Prof. Saadah yang ranking aku waktu SACE Exam adalah yang ke-89 daripada 300 pelajar AUSMAT kat INTEC tahun 2008. Satu pencapaian yang aku tak pernah jangka. Bukan senang nak kalahkan Chinese, Indian dan Malay yang bijak pandai. Tapi Alhamdulillah, berkat kerja keras dan doa, result yang keluar amat menggembirakan.

Kini, selepas 4 tahun, aku dah faham hikmah atas apa yang berlaku. Aku mungkin tak dapat belajar di luar negara untuk ijazah, tapi apa yang aku dapat bila belajar di IPTA ni terlalu banyak.  Peluang yang datang bila dapat memegang jawatan, mengendalikan sesebuah program, mewakili UIA dalam pertandingan dan conference, mungkin aku takkan dapat bila belajar kat negara orang. Kemanisan dalam belajar ialah apabila orang yang datang kat kita dan tanya soalan berkaitan pelajaran, dan kita dapat menjelaskan dan memahamkan dia bukan semata2 atas tiket genius dan bijak. Ianya satu kepuasan. Dan kepuasan yang lebih besar lagi adalah sewaktu hari graduasi nanti, kita dikurniakan segulung ijazah dalam keadaan kita menjalani kesemua peperiksaan dengan jujur, hadir menghadap pendidik setiap kelas yang ada dan kita cuba untuk menyenangkan hati guru2 kita. Pada aku, walaupun keberkatan tu tak nampak, tapi percayalah ianya akan dizahirkan dengan apa yang berlaku.

Perjalanan sebagai pelajar ijazah sarjana muda bukanlah mudah. Kena berdepan dengan pelbagai masalah berkait dengan emosi dan fizikal. Sejak dari tahun pertama pengajian, kelas kebanyakannya full dari pagi hingga ke petang. Tak seperti pelajar jurusan lain yang rata2 kelas mungkin hanya beberapa jam dalam seminggu.  Cuma semester yang ke-8 ni kelas dah berkurang sebab subjek berkurang. Masih lagi ingat semester ke-6 dan ke-7 yang mana subjek yang diambil ada dalam 8 atau 9. Dengan banyak hospital attachments, assignments, lab works dan reports untuk disiapkan di samping kuiz yang hampir setiap minggu, memang memenatkan. Tapi apabila memikirkan senior2  boleh laluinya dengan baik, kenapa kita tak boleh?


Hari ini, segala puji bagi Allah kerana akhirnya dapatlah menarik nafas lega apabila result dah pun keluar. Result takde la tinggi mana cuma gembira kerana dapat jugak graduate dengan Bachelor of Pharmacy (Hons.) with Second Class (Upper). InsyaAllah, majlis konvokesyen akan berlangsung pada bulan oktober ni. Hari yang bakal dinanti-nantikan. Akhirnya segulung ijazah akan digenggam! J Perancangan masa depan? Akan berkhidmat di sektor kerajaan. Mungkin nanti bila sampai waktu dah bosan bekerja, akan dipertimbangkan untuk sambung belajar balik. Harap2 dapat la buat master dalam clinical pharmacy kat UK dan berkhidmat sebagai pendidik di IPTA pulak ke, siapa tahu? Haha tak habis2 dengan angan2 nak melancong sekitar eropah. “Yang bulat takkan datang bergolek, yang pipih takkan datang melayang”. Ma’as salamah.





Membujur lalu melintang patahtiada apa yang dapat menghalang / walau apa terjadi tujuan mesti dicapai.

2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...