Sunday, June 9, 2013

Finally it comes to the end


Blog ni lama sangat tak update. Nampak sangat busy. Padahal semester ni amik 5 subject je. Tapi memang busy la dengan benda2 lain. Contohnya, National Pharmacy Quiz, 8th International Medical Education Conference, Pharmacy Day, percutian ke Pulau Perhentian dan Sunway Lagoon. Benda2 macam ni la nak rasa sekarang. Bila dah kerja nanti susah nak cari masa dan pengalaman macam ni.
Sedar tak sedar, dah habis pun pengajian ijazah selama 4 tahun di UIA ni. Bukan setakat belajar dalam kelas je, belajar bagaimana memahami orang dan situasi jugak. Melibatkan diri dalam kokurikulum macam program2 persatuan dan sebagainya memang la penat, tapi siapa yang tak rasa dia takkan tahu macam mana nak handle perangai orang dan tekanan yang datang.

Belajar mengenal orang bukan satu benda yang mudah. Kadang2 apa yang kita jangka tu tak seperti apa yang terjadi. People come and go. Nak jadi cool seperti yang semua orang suka bukan senang. Orang yang mulutnya lancang akan mudah melemparkan kritikan. Peduli apa dia. Yang penting dia puas hati. Hakikatnya, jadi orang yang banyak cakap bermasalah, jadi orang yang kurang cakap pun bermasalah. Kita tak boleh nak puaskan hati setiap orang. Finally, end up with a disappointment. Bila benda  tu berlaku kat aku, aku cuba ingat balik kata2 Ustaz Hasrizal. Katanya walaupun kelompok manusia tu membuatkan kita tak selesa, tapi menyertai mereka atas nama ukhuwwah adalah lebih baik dari buat hal sorang2. Lebih kurang macam tu la. So, aku cuba untuk tak bersikap kera sumbang walaupun aku tak banyak cakap macam orang lain.

‘Tikam dari belakang’ bukanlah sesuatu yang asing dalam kehidupan. Dulu aku selalu fikir benda macam tu berlaku kat dalam drama tv atau filem je. Tapi dalam kehidupan sebenar pun senang je berlaku. Bayangkan betapa sakitnya hati bila orang yang paling kita percaya tetiba khianati kita. Pergh rasa diri memang betul2 diperbodohkan. Bila benda macam tu berlaku kat aku, so aku end up with jangan buat baik sangat kat siapa2 pun. Betullah kata2 ‘buat baik berpada2, buat jahat jangan sekali’. Dah terang kat situ berpada2 je, bukannya terlalu kerap sampai tak berhati2. Kalau tak, memang menyesal di kemudian hari.

Kalau nak lihat contoh, banyak yang boleh diberi. Dalam situasi belajar, contohnya si A dah siap buat assignment. Lepas tu si B mula la tanya si A tentang assignment tu dan nak mintak tengok contoh dari A yang dah siap. Si A bersikap terbuka untuk bagi dengan harapan si B dapat rough idea camne nak buat. Rupa2nya si B copy paste bulat2 semuanya. Hanya nama sahaja ditukar. Bila pensyarah pulangkan balik assignment, si A dapat markah rendah sebab dikesan meniru assignment si B yang mana si B sempat tambah hasil kerja orang lain jugak. Agaknya apa perasan si A waktu tu?

Banyak lagi contoh yang boleh diberi. Tapi sampai bila kita nak jadi seseorang yang mementingkan diri sendiri dengan menjatuhkan orang lain. Sebab tu orang2 tua berkata, makin berusia seseorang tu makin banyak dia makan garam. Maknanya dia dah merasai macam2 kerenah manusia. Kita bukanlah manusia yang perfect. Jadi tak perlu nak sombong sangat atas muka bumi ni. Penawar bagi kesilapan adalah kemaafan. Orang lain juga mempunyai hati dan perasaan. Jangan pentingkan diri sendiri je. Ambil teguran orang lain sebagai jalan memperbetulkan diri. Jangan keras kepala tak nak menerima nasihat.

Sepanjang proses pengajian 4 tahun di universiti ni, banyak yang aku belajar. Kita jangan memulaukan orang lain hanya kerana dia mempunyai sikap yang annoying. Sebaliknya berkawanlah dengan semua orang dan bijak mengawal keadaan. Jangan bercakap belakang2 kerana orang yang macam tu tempatnya sentiasa di belakang. Aku selalu berharap untuk dapat rakan2 yang hebat yang aku rasa lebih yakin bersama. Tapi aku silap. I asked Allah what I want but He gives me what I need. Bila aku sedar dan terima kelemahan orang2 di sekeliling, aku lebih gembira dapat berkawan dan bantu diorang. Kegembiraan itu berlipat kali ganda daripada berkawan dengan seseorang yang pada fikiran aku dia baik sebaliknya dia mengkhianati.

 




 
 

1 comment:

  1. all the best ridzuan in your future undertaking..
    btul duk sini byk yg blaja jugak..bnda2 kcik yg slame ni xbrapa nk kisah.
    hepi holiday anyways

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...