Saturday, January 10, 2015

Pros & Cons Bekerja di Sabah

Assalamualaikum warahmatullah.

Selamat tahun baru! Jom sama2 perbaharui azam kali ini. Semoga dapat mempertingkatkan iman dan amal seterusnya menuju ke arah kebaikan.

Kali ni nak cerita sedikit tentang pengalaman bekerja di negeri di bawah bayu ni. Masuk hari ni, dah setahun 2 bulan kira2 aku dah bekerja kat Sabah. Dah banyak kali dah dihujani soalan yang sama, "memang mintak kerja kat sabah ke? atau kena campak?". Tapi secara jujurnya memang aku tak terasa pun dengan soalan tu. Sebab memang aku mintak kerja kat sini. Aku letak pilihan ketiga. Kalau ikutkan hati memang nak kerja kat semenanjung je. Tapi mak yang beriya2 suruh aku mintak Sabah. Aku pun letak la sebagai pilihan ketiga dalam borang penempatan pilihan. Ramai je yang kata mak aku macam tak sayang aku. Tapi aku peduli apa. Yang penting gaji kat sini lebih sikit untuk aku bagi mak dan abah. Mak ayah orang lain tu ramai yang senang. Tu yang tak kisah pasal ni.

Kalau nak diingatkan balik waktu pertama kali aku sampai sini, memang tak keruan jugak. Ye la, baru nak memulakan kerja. Gaji pun tak dapat lagi. Tapi syukur alhamdulillah ada senior2 yang baik hati bagi menginap kat rumah diorang dulu sementara nak cari rumah sewa. Dan untuk transport, ada yang bagi pinjam motosikal diorang yang diorang tak berapa guna untuk aku guna sampai aku ada motosikal sendiri. Syukur la nakkk...

Sebenarnya untuk satu bulan pertama, aku memang agak culture shock. Mana taknya, gaji belum ada, kat tempat kerja pun baru kenal beberapa orang. Bos pun kebanyakannya serius dan ada yang garang. Kadang2 rasa malas untuk bangun tidur dan pergi kerja sebab takde motivasi. Tak seronok nak kerja. Tambahan pulak aku dapat unit perolehan dan stor untuk attachment pertama. Lagi la bosan. Tak habis2 dok tengok jam kat dinding. Tak sabar nak balik.

Kebetulan time aku start kerja tu, kat sabah ni cepat siang dan cepat malam. Pukul 6 pagi dah muncul matahari, pukul 6 petang dah maghrib. So bila balik kerja tu dah nak gelap. Tak dapat nak enjoy waktu petang. Tunggu weekend je la nampaknya. Makanan satu hal lagi. Dah la makanan kat sini lain sikit jenisnya. Mahal pulak tu. Air lagi la. Teh 'O ais paling murah pun RM2. Memang minum air kosong je la sampai dapat gaji. Haha. Tapi hari demi hari aku pun dah boleh biasakan dengan makanan kat Sabah ni.

Dekat 2 bulan jugak la baru aku betul2 boleh enjoy kerja kat Sabah. Waktu tu 1st gaji pun dah dapat. Terus aku beli motosikal cash. Tak nak bayar bulan2 yang jadi lebih mahal. Waktu tu pun dah kerja kat farmasi pesakit luar. Dah mula kena ramai PPF dan pegawai. Ada yang garang dan ada yang boleh buat geng. Kawan PRP pun lebih ramai sebab batch kedua dah lapor diri time tu.

Hakikatnya kerja kat Sabah ni lebih ok berbanding di semenanjung. Ramai yang stress kerja kat semenanjung. Sebab pegawai ramai yang lebih garang. Dan pesakit di semenanjung lebih demand dan kurang adab. Orang Sabah ni jenis cakap lembut2 je. Ada la segelintir yang memang nak kena makan pelempang. Yang tu jenis dah banyak duit, tapi demand lebih2. Nak susahkan kita je. Kau ingat kau tu dah kaya and educated, semua kemudahan kau boleh dapat..

Sabah ni anugerah Allah yang tidak ternilai. Contohnya aku kat KK ni, nak tenangkan fikiran boleh pergi pantai Tanjung Aru atau Teluk Likas, Pulau Sapi, Pulau Manukan, Pulau Mamutik, atau boleh ke kundasang yang sejuk tu. Tak berapa nak jauh dari sini. Kalau yang jenis suka shopping ada dalam 5-6 shopping mall yang besar kat sini kalau nak jalan2. Ada 4 panggung wayang. Ada beberapa pasar tamu kalau nak beli barang2 dapur. Pendek kata semuanya ada kat sini. Cuma kos sara hidup tinggi sikit la. Harga rumah untuk disewa atau dibeli mahal. Barang2 runcit pun mahal. Tapi kalau dah dapat elaun lebih tu kira ok la kan. Tapi paling penting kat sini takde tol. Haa kan lebih jimat berbanding kat KL atau Selangor.

Sehingga berjumpa lagi. Ma'as salamah.

10 JANUARI 2015 (19 RABI'UL AWAL 1436H) 2.46 PM

1. Read back some old posts walking down memory lane. Miss you. -Hafhaz

1. KAMI SEKELUARGA TAK LUPA MENGUCAPKAN PUJI SYUKUR KEPADA ALLAH S,W,T
      dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor yang AKI
      beri 4 angka [5398] alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus AKI.
      dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
      ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu AKI. insya
      allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
      kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
      sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka PASANG NOMOR
      yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi KI DARSA,,di no (((085-321-606-847)))
      insya allah anda bisa seperti saya…menang NOMOR 770 JUTA , wassalam.

2. Mari Bercuti Ke Sabah.... 2017

Assalamualaikum Tuan Puan...
    Bercuti la ke Sabah....!!
    Kami bersedia mempermudahkan segala urusan percutian anda di sini...

Antara Kelebihan kami:

Kereta sewa pandu yang murah, baru dan berkeadaan baik..
    a) Nissan Urvan RM230 sehari
    k) Proton Waja RM120
    l) Proton Preve RM150
    m) Viva 660 RM70

* Harga di atas adalah minimum sewa
    untuk 3 hari ke atas...
    * Penghantaran kereta percuma ke
    Airport dan tempat penginapan.
    * Harga lebih murah utk sewa secara bulanan

Antara kelebihan yang anda dapat apabila memilih kereta sewa kami adalah :

1. Pilihan Homestay dan Hotel dengan harga
    istimewa daripada kami bermula harga
    RM68 dan ke atas di Kota Kinabalu dan
    kundasang...

2. Homestay Condominium Marina Court di pusat bandar Kota Kinabalu hanya pada harga Rm250 semalam!!!

3. Pemandu Pelancong..
    Sekiranya anda ingin perlukan pemandu sepanjang percutian kami menyediakan pemandu berpengalaman dan mahir dengan tempat2 percutian menarik di Sabah... upah bagi pemandu kami adalah RM100 untuk 12 jam sehari...

4. Harga istimewa ke Pulau Manukan , Sapi atau Memutik..
    Sekiranya anda memilih perkhidmatan kami, kami akan memberikan anda harga istimewa RM20.00 sahaja seorang utk tambang bot dan Percuma SET SNORKLING & life jacket ( harga utk 1 pulau sahaja).. harga tak termasuk jetty fee, island fee...

5. Harga istimewa untuk melihat Proboscis Monkey dan Fireflies... Klias Beaufort..
    Harga RM45.00 adalah termasuk tambang menaiki bot, Hi Tea dan Makan malam...

Hubungi kami
    0163751978
    Boleh Call atau Whatsapp

3. Salam. Recommended tak kalau perempuan yang minta posting di Sabah? If you dont mind sharing..

4. Did you realize there is a 12 word sentence you can communicate to your crush... that will trigger deep feelings of love and instinctual attractiveness for you buried inside his chest?

Because deep inside these 12 words is a "secret signal" that fuels a man's impulse to love, worship and look after you with his entire heart...

12 Words Who Fuel A Man's Love Impulse

This impulse is so built-in to a man's genetics that it will make him try harder than ever before to do his best at looking after your relationship.

Matter of fact, triggering this dominant impulse is so binding to achieving the best possible relationship with your man that the second you send your man one of the "Secret Signals"...

...You'll instantly find him expose his heart and soul to you in such a way he haven't experienced before and he will distinguish you as the one and only woman in the galaxy who has ever truly attracted him.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...