Saturday, August 1, 2009

Hari-hari sebagai seorang pelajar

Sudah beberapa minggu tak update blog. Kali ni terpanggil untuk tulis dalam bahasa melayu. Penulisan blog dalam bahasa inggeris sebelum2 ni bukan kerana tak ingin memartabatkan bahasa melayu, tapi untuk meningkatkan penguasaan bahasa inggeris. Saya menyokong penuh dasar MBMMBI (Memartabatkan Bahasa Melayu Memantapkan Bahasa Inggeris). 3 minggu pertama di kulliyyah farmasi uia ni agak padat walaupun baru semester pertama. Ingatkan jadual begitu relaks seperti rakan2 lain yang belajar degree, tapi terlupa pula yang farmasi bukan jurusan yang hanya boleh goyang kaki.


Lecture pertama saja dah bersama dengan dekan kulliyyah farmasi. Walaupun kulliyyah ni masih baru lagi – ditubuhkan pada tahun 2002 dan kami merupakan batch ke-8, perasaan kagum tetap ada terhadap kulliyyah ini. Bukan sahaja kerana bangunan baru yang terlalu besar sehingga ke tingkat 6, tapi kerana organisasi kulliyyah ini begitu tersusun sehingga berjaya menempatkan nama setaraf fakulti2 farmasi di ipta yang lain yang sudah begitu lama ditubuhkan. Course subject pun agak mencabar. Anatomy & histo sgt menguji tahap menghafal. Cuma yang geramnye kenapalah tak ada subject math. Tapi tak apa, pharm practice pengubat kekecewaan.

Banyak perkara berlaku sepanjang beberapa minggu ni:

1. Mengikuti Pharmacy Career Talk pada 18 julai yang lepas adalah sesuatu yang bermanfaat. Program yang diatur oleh IPha dari pagi sampai petang itu memberi pemahaman tentang kepelbagaian sektor pekerjaan yang boleh diceburi pelajar farmasi.

2. Futsal tournament bersama senior kulliyyah farmasi. Begitu memenatkan. Dah berapa bulan tak main. Esoknya satu badan sakit-sakit. Gelanggang di Kg. Tiram tu pula terlalu besar.

3. 29 julai 2009, pagi. Kita dikejutkan dengan pemergian salah seorang pelajar tahun 2 kulliyyah sains, Allahyarhamah Normaslina kerahmatullah akibat kemalangan ngeri berhampiran plaza teruntum. Pastinya itu memberi kesan kepada segenap pelajar uia. Semoga rohnya dicucuri rahmat. Al-Fatihah.

4. Perjumpaan dengan pegawai JPA program dalam negara. Urusan mengedarkan surat tawaran dan borang perjanjian penajaan JPA kepada semua student medic, dentistry dan farmasi. Nama student direct intake tak ada sebab kami di bawah program penyerapan. Pegawai program luar negaralah yang masih bertanggungjawab dalam proses penajaan kami termasuklah Pn. Rosmaini. Tak tau la bila boleh dapat borang perjanjian tu. Tak sampai2 lagi.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...