Monday, January 3, 2011

Hobi Baru!

Pokok bangun-bangun aku di balkoni rumah

Pokok kiambang bertaut pun ada

Rupanya minat juga aku pada aktiviti bercucuk tanam ni. Tapi bukan menanam sayur-sayuran, cuma mula mengumpul jenis-jenis tanaman herba yang banyak manfaatnya dari sudut kesihatan. Almaklumlah, sem ni memang kena belajar 2 subjek berkaitan herba ni; pharmacognosy dan nutraceutical. Tak cukup dengan tu, subjek EAW (dulunya EAP) aku mengambil keputusan memilih tajuk berkaitan produk herba. Jadi, apa lagi? Nak lebih faham kena la buat praktikal sikit..

Pokok herba yang aku dah tanam sebelum ni ialah pokok bangun-bangun atau nama saintifiknya Plectranthus amboinicus. Nasib baik la bilik aku ni ada verandah kecil, boleh la aku letak pokok ni untuk dapatkan cahaya matahari. Pokok ni boleh digunakan sebagai merawat batuk dengan meminum air rebusan daunnya. Haa.. berjaya jugak aku ambil dari lab pharmacognosy hari tu. Tapi bukan curi (atau senang cakap main kerat sesuka hati) sebab dah mintak izin awal-awal daripada Dr. Norazian. Dia siap explain lagi cara nak kerat dan tanam dengan betul. Pokok-pokok yang macam ni senang nak tanam sebab membiak melalui keratan batang.

Tapi sayangnya tak dapat nak ambil sedikit keratan pokok pudina sebab pokok tu membiak kebanyakannya bukan melalui keratan batang. Bau dia.. wah memang menyegarkan macam ubat gigi. Hurm, tak mengapa. Lepas ni siap la aku cari dan kumpul pokok-pokok herba ni. Mungkin boleh jumpa kat pasar tani di kawasan tempat letak kereta stadium darul makmur kat sini. Kalau tak pun, nanti akan ada lawatan subjek pharmacognosy ke Cameron Highland. Boleh la kalau nak cari pokok-pokok herba yang lain kat MARDI tu nanti.


Plectranthus amboinicus

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...