Thursday, August 5, 2010

Harry Potter and the Deathly Hallows: Tayangan 2010, 2011

Kepada peminat-peminat siri filem Harry Potter, penantian anda hampir berakhir bagi kemunculan siri terakhir (ke-7) iaitu Harry Potter and the Deathly Hallows. Walau bagaimanapun, filem ini akan ditayangkan dalam dua bahagian; Bahagian 1 dan Bahagian 2. Bahagian 1 filem ini akan mula ditayangkan pada bulan November ini manakala Bahagian 2 akan menemui anda pada bulan Julai 2011. Filem yang diarahkan oleh David Yates dan dilakonkan oleh pelakon-pelakon seperti Daniel Radcliffe, Emma Watson dan Rupert Grint ini bakal menyaksikan klimaks kepada 6 episod yang telah ditayangkan sebelum ini. Novel bagi siri ini telah pun diterbitkan pada Julai 2007 yang lalu.


Berikut adalah sinopsis filem Harry Potter and the Deathly Hallows:

"Berikutan kematian Prof Dumbledore, Voldemort dikatakan telah mencapai tahap tertinggi untuk menguasai dan mengawal Ministry of Magic. Harry, Ron dan Hermione telah mengambil keputusan untuk berhenti sekolah bagi melaksanakan misi mencari dan menghapuskan tiga lagi Horcruxes milik Voldemort. Mereka berpisah dari keluarga dan rakan-rakan bagi menjamin keselamatan. Mereka sebenarnya tidak berapa mengetahui maklumat tentang Horcruxes selebihnya itu melainkan dua daripadanya adalah objek kepunyaan dua orang perintis Hogwarts - Rowena Ravenclaw dan Helga Hufflepuff, dan yang ketiganya adalah Nagini, ular kepunyaan Voldermort. Lokasi objek kepunyaan kedua-dua pengasas Hogwarts itu masih tidak diketahui dan Nagini berkemungkinan masih berada bersama-sama dengan Voldemort. Sepanjang misi pencarian mereka itu, ketiga-tiga mereka belajar mengenai kisah lampau Dumbledore dan motif sebenar Prof Snape.

Ketiga-tiga mereka akhirnya menjumpai Horcruxes Voldemort yang pertama, loket Salazar Slytherin dengan memecah masuk Ministry of Magic. Mereka juga menjumpai pedang milik Godric Gryffindor - salah satu daripada beberapa objek yang berupaya memusnahkan Horcruxes. Justeru, mereka menggunakannya untuk memusnahkan loket tersebut. Dalam perjalanan, mereka menjumpai suatu simbol yang aneh, iaitu the Deathly Hallows sebagaimana diterangkan oleh seorang ahli sihir bernama Xenophilius Lovegood kepada mereka. The Hallows merupakan tiga objek ajaib; the Resurrection Stone, batu yang mempunyai kuasa menghidupkan sesuatu yang telah mati, the Elder Wand, kayu sakti yang begitu berkuasa dan Invisible Cloak, jubah halimunan yang tidak akan rosak. Harry mendapat tahu bahawa Voldemort dalam misi mendapatkan the Elder Wand itu, tetapi ketiga-tiga mereka berfikiran bahawa mencari Horcruxes adalah lebih penting daripada menggagalkan usaha Voldemort daripada mendapatkan kayu sakti itu. Setelah itu, mereka memecah masuk ruang menyimpan harta milik Bellatrix di Wizarding Bank Gringott bagi mencari sebuah lagi Horcrux berbentuk sebuah piala kepunyaan Helga Hufflepuff. Kemudian, Harry mendapat tahu bahawa sebuah lagi Horcrux tersimpan di dalam Hogwarts justeru Harry, Ron dan Hermione memasuki Hogwarts. Mereka akhirnya menjumpai Horcrux itu, the Diadem of Ravenclaw, lalu berjaya memusnahkan kedua-duanya."

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...